23

jan 2018


Av: Mikael Dahlgren

Digital eller analog marknadsföring? (II)

Är du en av dom som valt att satsa helhjärtat på digital marknadsföring? Eller kämpar för att hitta den optimala mixen av digitala och analoga medier? Då får jag gratulera till en stimulerande utmaning. I den här bloggen tar vi hjälp av de största och bästa vetenskapliga undersökningarna för att vaska fram guldkornen till den mest effektiva marknadsföringen - digital som analog.

25

apr 2017


Av: Mikael Dahlgren

Digital eller analog marknadsföring? (I)

Digital marknadsföring är framtiden men en tryckt broschyr ger ett starkare intryck än en digital. Webb eller print, digital eller analog? Vad passar dig och dina kunder? Med vilka kanaler kan du nå fram och påverka din målgrupp på bäst sätt? Vi simmar i en flod av möjligheter och nya trender dyker upp snabbare än vi hinner förstå vad vi ska ha dom till.

22

dec 2016


Av: Mikael Dahlgren

Tomtens varumärkesresa

Även om historiens alla tomtar har vissa likheter så har hans varumärke genomgått en sagolik utveckling. Ingen kan klandra honom för att inte ha gjort sitt yttersta för att bli en självklar del av många människors julfirande världen över. Han har helt enkelt jobbat precis som man ska för att bli ett både känt, uppskattat och högt värderat varumärke.

09

aug 2016


Av: Mikael Dahlgren

Marknadschef – en roll i utveckling

Fler kommunikationskanaler, nya produkter, komplexa marknader och allt mer krävande kunder. Som marknadschef sitter du på fler stolar än någonsin, har för många bollar i luften och hinner aldrig landa. Till råga på allt har du andra arbetsuppgifter så priolistan har för längesen åkt i papperskorgen.

19

maj 2016


Av: Mikael Dahlgren

Viva digitala kunder!

Reglerna för marknadsföring har förändrats. Kunderna är digitala och inte alls mottagliga för massmarknadsföring i traditionella reklamkanaler som TV, utomhustavlor, radio och dagspressannonser. Som marknadsförare på företaget måste du känna till uttryck som content marketing, inbound marketing, social media marketing och viral marketing

18

feb 2016


Av: Mikael Dahlgren

Digital inhouse – 2016

Att jobba inhouse är inne. Varje dag läser vi om företag som söker nya medarbetare till sin inhousebyrå. Du kanske själv har funderat på att anställa personal med kompetens att producera ert profil- och marknadsföringsmaterial. Eller är du kanske bara ute efter att spara in på dyra byråinköp, stärka varumärket eller få bättre kontroll på kommunikationen. I så fall kan den här bloggen öppna dörren till det nya inhouse.

04

jan 2016


Av: Mikael Dahlgren

H2H är som H2O - omöjligt att vara utan

Kommunikationsvärlden är full av ”fina” uttryck och catchiga förkortningar – och dom blir bara fler. Nu finns det dom som påstår att B2B och B2C är borta och att det bara är H2H (Human to Human) som gäller. Betyder alltså det att du kan kommunicera på samma sätt gentemot alla kunder, oavsett om de finns inom B2B eller B2C?

20

nov 2015


Av: Mikael Dahlgren

Alla köpare är människor

Du har säkert funderat på om det är någon skillnad på att marknadsföra sig mot andra företag (B2B) eller mot köparen på stan (B2C). Eller om det är någon skillnad på hur du ska använda sociala medier om du jobbar inom B2B jämfört med B2C. Och svaret är nej … och ja. Nej, för att kommunikation är mänsklig och styrs av att vi har samma grundläggande behov. Ja, för att köpbeslut inom B2B oftast tar längre tid. Och varför ska du bry dig om ROI på sociala medier?

21

aug 2015


Av: Mikael Dahlgren

Låt appen skapa affärer

Appen som underhållning, livräddare och affärsidé. Om ni inte redan har en app har du säkert funderat på hur ni skulle kunna öka försäljningen och förbättra servicen till era kunder om ni hade en. Att utveckla en app kan erbjuda enkla och snabba vägar till engagemang, aktivitet och resultat. Och vem vill inte engagera sina kunder?